Als gevolg van ouderdom of een lichamelijke beperking kunt u tegen problemen aanlopen bij het verrichten of onderhouden van de dagelijkse huishouding. Meestal kunt u in de meeste gevallen een beroep doen op uw sociale netwerk. Onze huishoudelijke medewerkers kunnen u ondersteunen als u op niemand anders een beroep kunt doen.
Soms is naast deze werkzaamheden ook enige hulp nodig bij het organiseren van het huishouden of bij de zorg voor huisgenoten. Ook dat valt onder hulp bij het huishouden.
Voor het aanvragen van huishoudelijke hulp kunt u bij ons of bij uw gemeente (Amsterdam, Amstelveen, Almere) terecht. Onze collega's staan altijd klaar om u te helpen. U kunt voor uw aanvraag ook een beroep doen op de cliëntenondersteuners van bijvoorbeeld stichting Mee of Cliëntenbelang Amsterdam
Voor de huishoudelijke hulp betaalt u altijd een eigen bijdrage die geïnd wordt door het Centraal Administratiekantoor. De hoogte van het eigen bijdrage kunt u uitrekenen via www.hetcak.nl.
In Amsterdam is Nicon Care alleen gegund voor de stadsdelen West, Zuidoost en Weesp. In alle stadsdelen geldt er een wachtlijst. Hierdoor is er op dit moment geen plek voor inwoners die hulp bij het huishouden nodig hebben. Het kan zes tot negen maanden duren voordat u aan de beurt bent. Voor meer informatie over de wachtlijst kunt u de website van de gemeente Amsterdam raadplegen.
Na de aanmelding plannen wij altijd een intake om de hulpvraag vast te stellen. Op basis van dit gesprek stellen wij het ondersteuningsplan op en kunnen samen met u op zoek gaan naar oplossingen. Zo kunnen wij u de mogelijkheid bieden gebruik te maken van onze robotstofzuigers of tijdelijk hulp via een particuliere zorginstellingen in te huren.
Mocht uw situatie urgent zijn en kan de hulp niet wachten, dan bestaat er altijd de mogelijkheid de huishoudelijke hulp gelijk in te zetten. In urgente situaties vraagt meestal het ziekenhuis of uw huisarts de hulp aan. Dit geldt voor de volgende situaties:
Ook als u van pgb naar zin wilt veranderen of van zorgaanbieder wilt wisselen, kunt u direct bij ons terecht.
Bij het verlenen van zorg kan er wel eens iets mis kan gaan. De zorgverlener kan per ongeluk iets beschadigen. Een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje. Als een medewerker schade bij u heeft veroorzaakt door aantoonbare schuld, vragen we u dit binnen 24 uur na constatering bij Nicon Care te melden.
Om risico’s op schade te verkleinen zijn er een aantal regels van toepassing, die in de algemene gedragscode voor cliënten en medewerkers uitgebreid zijn beschreven. We behandelen hier de meest voor de hand liggende.
Nicon Care maakt onderscheid tussen twee soorten schade.
Wat moet u dan doen?
U kunt het schadeformulier opvragen bij de zorgcoördinator. Dit formulier vult u in en stuurt u op naar:
Nicon Care
T.a.v. de zorgmanager
Operetteweg 7
1323 VJ Almere
De schademelding moet voorzien zijn van:
Bij schades kan een ter zake deskundig persoon van de organisatie de schade bij u thuis komen taxeren.
Vergoeding van schade
Bij het vergoeden van schade, wordt er uitgegaan van de dagwaarde van het object of artikel op het moment dat u deze heeft gemeld. De dagwaarde hangt af van het gebruik, het merk en de aankoopprijs.
Voor berekening hiervan hanteren wij de afschrijvingslijst van de verzekering, zie afschrijvingslast voor een verkorte uitvoering hiervan.
Grote schadeposten
Schadebedragen boven de 250,00 euro worden altijd bij de verzekeringsmaatschappij aangeboden. Aan de hand van de omschrijving beslist de verzekeraar of er een schade-expert aan te pas moet komen en/of een taxatierapport moet worden opgesteld.
Bent u het niet eens met het genomen besluit op uw schademelding
U kunt altijd in bezwaar gaan op het genomen besluit. Hiervoor dient u dan een klacht bij de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zal de schadeclaim opnieuw beoordelen en of de claim op de juiste manier is behandeld en neemt het uiteindelijke besluit binnen 6 weken, na ontvangst van de klacht. Bij schade afgehandeld door de verzekering, is het oordeel van de verzekeringsmaatschappij leidend.
- met de mobiele telefoon wordt de cliënt nogmaals gebeld
- op het hoofdkantoor of bij collega’s wordt nagaan of de cliënt zelf heeft afgezegd
- de familie/mantelzorg wordt gebeld voor meer informatie
- bij de huisarts wordt geïnformeerd of cliënt mogelijk is opgenomen
- als een ander thuiszorg ook bij de cliënt komt wordt geïnformeerd of zij op de hoogte
zijn van de afwezigheid van de cliënt.
- Bij de buren informeren of zij de bewoner hebben gezien/gehoord.
Om te voorkomen dat al deze stappen worden doorlopen, stellen wij het zeer op prijs als u of uw mantelzorg ons vooraf informeert van uw afwezigheid. Bij no shows brengen wij geen kosten in rekening, maar voor een goede relatie is het van belang dat wij elkaar tijdig informeren als iemand niet aanwezig kan zijn.